Aspiracje materialistyczne młodzieży w kontekście preferowanych wartości dobrostanu
Kategorie: Biznes i ekonomia, Dla dzieci, Edukacja, Informatyka, Inne, Języki obce, Literatura, Nauki społeczne, Poradniki, Prawo, Przewodniki i podróże, Psychologia

Autor: Anna M. Zawadzka
Cena: 5.00 zł
Data wydania:
Liczba stron:10
Oprawa:
Format eBook:

Poprzednie badania aspiracji materialistycznych wykazały, że aspiracje dotyczące bogactwa, sławy i atrakcyjności fizycznej wiążą się z obniżonym dobrostanem u młodzieży. Zgodnie z tym poglądem przetestowano związki aspiracji materialistycznych dotyczących orientacji materialistycznej, przyszłych zarobków oraz przywiązywania się do marek z preferowanymi wartościami, poziomem odczuwanego stresu i satysfakcją z życia z u młodzieży. Uzyskane wyniki wskazały, że dobrym predyktorem aspiracji materialistycznych jest wartość władzy (badanie 1 i badanie 2). Wartość władzy tłumaczyła orientację materialistyczną, aspiracje dotyczące przyszłych zarobków oraz przywiązywanie się do marek u badanej młodzieży. Aspiracje dotyczące przyszłych zarobków wiązały się również pozytywnie z preferowaniem wartości bezpieczeństwa i negatywnie z poziomem odczuwanego stresu (badanie 1). Przywiązywanie się do marek wiązało się z preferowaniem wartości symbolicznych w zakupie i obniżoną satysfakcją z życia (badanie 2).
Previous studies on materialistic aspirations indicated that aspirations concerning financial success, popularity and appearance are linked with lowered well-being in adolescents. Consistently with this view, I tested the relationship between materialistic aspirations (understood as materialistic orientation), future salary aspirations and brand attachment, as one group, and preferred values, level of perceived stress and life satisfaction of adolescents, as another group. The results show that power value preference is a good predictor of materialistic aspirations. Power value preference explains materialistic orientation, future salary aspirations and brand attachment of adolescents. Future salary aspirations correlate positively with preferred safety value and negatively with the level of stress perception. Brand attachment is linked with preference of purchase symbolic values and lowered life satisfaction.
Previous studies on materialistic aspirations indicated that aspirations concerning financial success, popularity and appearance are linked with lowered well-being in adolescents. Consistently with this view, I tested the relationship between materialistic aspirations (understood as materialistic orientation), future salary aspirations and brand attachment, as one group, and preferred values, level of perceived stress and life satisfaction of adolescents, as another group. The results show that power value preference is a good predictor of materialistic aspirations. Power value preference explains materialistic orientation, future salary aspirations and brand attachment of adolescents. Future salary aspirations correlate positively with preferred safety value and negatively with the level of stress perception. Brand attachment is linked with preference of purchase symbolic values and lowered life satisfaction.