Amerykańskie popularne kino policyjne 1970-2000
Kategorie: Biznes i ekonomia, Dla dzieci, Edukacja, Informatyka, Inne, Języki obce, Literatura, Nauki społeczne, Poradniki, Prawo, Przewodniki i podróże, Psychologia

Autor: Elżbieta Durys
Cena: 20.02 zł 24.00 zł
Oszczędzasz: 0.72 zł
Data wydania: 2014-06-26
Liczba stron:512
Oprawa:
Format eBook:

Kino policyjne wykrystalizowaÅ‚o siÄ™ w Stanach Zjednoczonych w okresie, gdy w amerykaÅ„skim spoÅ‚eczeÅ„stwie dokonaÅ‚a siÄ™ niezwykÅ‚a przemiana. DominujÄ…cy porzÄ…dek zakwestionowany zostaÅ‚ nie tylko przez grupy dotychczas wyrzucone poza nawias - Afroamerykanów. Przeciwko jego «dobrodziejstwom» wystÄ…piÅ‚y również kobiety (druga fala feminizmu) i mÅ‚odzi ludzie (studenci). Z biegiem czasu dołączyli również do grona buntowników legitymujÄ…cy siÄ™ nienormatywnÄ… tożsamoÅ›ciÄ… seksualnÄ…: geje, lesbijki, transwestyci i transseksualiÅ›ci. Filmowi policjanci musieli zmagać siÄ™ z czymÅ›, co prezentowano jako spoÅ‚eczne skutki przeobrażeÅ„ lat pięćdziesiÄ…tych. sześćdziesiÄ…tych i siedemdziesiÄ…tych XX wieku.
Postać policjanta zbawiajÄ…cego pogrążony w chaosie Å›wiat stanowi kluczowy element amerykaÅ„skiego popularnego kina policyjnego. „Zacietrzewiony glina” – jak przyjęło siÄ™ go w literaturze przedmiotu okreÅ›lać – stanowi również odpowiedź na wielokrotnie wówczas wyrażanÄ… potrzebÄ™ silnej jednostki wÅ‚adnej zaprowadzić porzÄ…dek. Utożsamienie jej z hegemonicznym modelem mÄ™skoÅ›ci doprowadziÅ‚o do Å›cisÅ‚ego powiÄ…zania pomiÄ™dzy ideÄ… możliwoÅ›ci ochrony i zbawienia Å›wiata a koniecznoÅ›ciÄ… restytucji tradycyjnej mÄ™skoÅ›ci. ZaważyÅ‚o to nie tylko na wymowie kina policyjnego gÅ‚ównego nurtu, ale również zdeterminowaÅ‚o ksztaÅ‚t jego rozwoju.
Postać policjanta zbawiajÄ…cego pogrążony w chaosie Å›wiat stanowi kluczowy element amerykaÅ„skiego popularnego kina policyjnego. „Zacietrzewiony glina” – jak przyjęło siÄ™ go w literaturze przedmiotu okreÅ›lać – stanowi również odpowiedź na wielokrotnie wówczas wyrażanÄ… potrzebÄ™ silnej jednostki wÅ‚adnej zaprowadzić porzÄ…dek. Utożsamienie jej z hegemonicznym modelem mÄ™skoÅ›ci doprowadziÅ‚o do Å›cisÅ‚ego powiÄ…zania pomiÄ™dzy ideÄ… możliwoÅ›ci ochrony i zbawienia Å›wiata a koniecznoÅ›ciÄ… restytucji tradycyjnej mÄ™skoÅ›ci. ZaważyÅ‚o to nie tylko na wymowie kina policyjnego gÅ‚ównego nurtu, ale również zdeterminowaÅ‚o ksztaÅ‚t jego rozwoju.