Amerykańskie popularne kino policyjne 1970-2000

Amerykańskie popularne kino policyjne 1970-2000
Amerykańskie popularne kino policyjne 1970-2000Amerykańskie popularne kino policyjne 1970-2000
Autor:

Cena: 20.02 zÅ‚   24.00 zÅ‚
Oszczędzasz: 0.72 zł

Data wydania:
Liczba stron:512
Oprawa:


Format eBook: pdf pdf 


Kino policyjne wykrystalizowaÅ‚o siÄ™ w Stanach Zjednoczonych w okresie, gdy w amerykaÅ„skim spoÅ‚eczeÅ„stwie dokonaÅ‚a siÄ™ niezwykÅ‚a przemiana. DominujÄ…cy porzÄ…dek zakwestionowany zostaÅ‚ nie tylko przez grupy dotychczas wyrzucone poza nawias - Afroamerykanów. Przeciwko jego «dobrodziejstwom» wystÄ…piÅ‚y również kobiety (druga fala feminizmu) i mÅ‚odzi ludzie (studenci). Z biegiem czasu dołączyli również do grona buntowników legitymujÄ…cy siÄ™ nienormatywnÄ… tożsamoÅ›ciÄ… seksualnÄ…: geje, lesbijki, transwestyci i transseksualiÅ›ci. Filmowi policjanci musieli zmagać siÄ™ z czymÅ›, co prezentowano jako spoÅ‚eczne skutki przeobrażeÅ„ lat pięćdziesiÄ…tych. sześćdziesiÄ…tych i siedemdziesiÄ…tych XX wieku.

Postać policjanta zbawiajÄ…cego pogrążony w chaosie Å›wiat stanowi kluczowy element amerykaÅ„skiego popularnego kina policyjnego. „Zacietrzewiony glina” – jak przyjęło siÄ™ go w literaturze przedmiotu okreÅ›lać – stanowi również odpowiedź na wielokrotnie wówczas wyrażanÄ… potrzebÄ™ silnej jednostki wÅ‚adnej zaprowadzić porzÄ…dek. Utożsamienie jej z hegemonicznym modelem mÄ™skoÅ›ci doprowadziÅ‚o do Å›cisÅ‚ego powiÄ…zania pomiÄ™dzy ideÄ… możliwoÅ›ci ochrony i zbawienia Å›wiata a koniecznoÅ›ciÄ… restytucji tradycyjnej mÄ™skoÅ›ci. ZaważyÅ‚o to nie tylko na wymowie kina policyjnego gÅ‚ównego nurtu, ale również zdeterminowaÅ‚o ksztaÅ‚t jego rozwoju.