Socjologia designu

Socjologia designu
Socjologia designuSocjologia designu
Autor:

Cena: 33.15 zł   39.00 zł
Oszczędzasz: 1.95 zł

Data wydania:
Liczba stron:156
Oprawa: miękka




DESIGN, de­si­gner­ski, to po­ję­cia ro­bią­ce współ­cze­śnie spek­ta­ku­lar­ną ka­rie­rę, przy­pi­sy­wa­ne do wie­lu aspek­tów ota­cza­ją­cej nas rze­czy­wi­sto­ści, po­cząw­szy od sztu­ki, ar­chi­tek­tu­ry, prze­my­słu, a skoń­czyw­szy na mul­ti­me­diach, mo­dzie, a na­wet je­dze­niu. Współ­cze­śnie nie­mal wszyst­ko na­zwać moż­na mia­nem de­si­gner­skie, lub nie­de­si­gner­skie, stąd po­jem­ność te­go po­ję­cia zda­je się być nie­wy­czer­pa­na. 

Czy rze­czy­wi­ście po­ję­cie de­sign jest aż tak po­jem­ne? Czy prze­do­sta­nie się te­go po­ję­cia do świa­do­mo­ści spo­łecz­nej jest wy­ra­zem wzra­sta­ją­cej świa­do­mo­ści w za­kre­sie wzor­nic­twa, czy ra­czej bra­kiem świa­do­mo­ści co do kry­ją­cej się za tym po­ję­ciem tre­ści? Wresz­cie, czy nie war­to ogło­sić na­ro­dzin so­cjo­lo­gii de­si­gnu, któ­ra pod­ję­ła­by pró­bę zro­zu­mie­nia re­la­cji na li­nii de­sign – spo­łe­czeń­stwo? So­cjo­lo­gię de­si­gnu moż­na zde­fi­nio­wać ja­ko spo­łecz­ny aspekt kształ­to­wa­nia wzor­nic­twa. 

Wśród ob­sza­rów za­in­te­re­so­wa­nia so­cjo­lo­gii de­si­gnu na­le­ży wy­eks­po­no­wać na­stę­pu­ją­cą pro­ble­ma­ty­kę:
• Funk­cjo­no­wa­nia de­si­gnu w spo­łecz­nej świa­do­mo­ści;
• Od­dzia­ły­wa­nia de­signu na spo­łe­czeń­stwo (Czy i jak de­sign od­dzia­łu­je na spo­łe­czeń­stwo? Dla­cze­go nie­któ­re pro­jek­ty prze­do­sta­ją się do ma­so­wej wy­obraź­ni, a in­ne nie? W ja­ki spo­sób de­sign kształ­tu­je gu­sta, upodo­ba­nia, a tak­że ge­ne­ru­je w da­nym czło­wie­ku po­trze­bę po­sia­da­nia ja­kie­goś do­bra?);
• Od­dzia­ły­wa­nia spo­łe­czeń­stwa na de­sign (Czy i na ile spo­łecz­ne po­trze­by prze­kła­da­ją się na two­rzo­ne pro­jek­ty? Czy i w ja­kim stop­niu two­rzo­ne pro­jek­ty są uży­tecz­ne dla spo­łe­czeń­stwa?);
• Re­la­cji mię­dzy ma­so­wo­ścią a eli­tar­no­ścią de­si­gnu. 

Książ­ka ta mo­że być in­te­re­su­ją­cą lek­tu­rą nie tyl­ko dla osób za­in­te­re­so­wa­nych so­cjo­lo­gią, ale rów­nież dla de­si­gne­rów i wszyst­kich, któ­rzy do­strze­ga­ją zna­cze­nie spo­łecz­ne­go two­rze­nia rze­czy­wi­sto­ści.