Świat, człowiek, moralność w filozofii Artura Schopenhauera

Świat, człowiek, moralność w filozofii Artura Schopenhauera
Świat, człowiek, moralność w filozofii Artura SchopenhaueraŚwiat, człowiek, moralność w filozofii Artura Schopenhauera
Autor:

Cena: 8.90 zÅ‚   12.00 zÅ‚
Oszczędzasz: 0.36 zł

Data wydania:
Liczba stron:97
Oprawa:


Format eBook: pdf pdf 


Artur Schopenhauer obecnie już przebrzmiaÅ‚y filozof, podejmuje wciąż aktualne pytania. Inna sprawa do jakich wniosków dochodzi, trzeba jednak przyznać, że oryginalność jego myÅ›li sprawia, że nie można przejść obojÄ™tnie obok pism tego myÅ›liciela. Schopenhauer nie waha siÄ™ podejmować spraw trudnych i kontrowersyjnych; w jego filozofii nie znajdziemy tematów tabu. Filozof kwestionuje tak oczywiste poglÄ…dy jak pewność postÄ™pu, dobra, istnienia harmonii we wszechÅ›wiecie, czystość sumienia czy sens życia. Niezwykle interesujÄ…ce sÄ… podejmowane przez Schopenhauera kwestie religijne, jego stosunek do chrzeÅ›cijaÅ„stwa i filozofii indyjskiej, notabene przenikniÄ™te ateistycznym Å›wiatopoglÄ…dem. Najistotniejsze wydaje siÄ™ podejÅ›cie Schopenhauera do szeroko rozumianej etyki, gdzie badacz ustosunkowuje siÄ™ do życia, do Å›wiata oraz do drugiego czÅ‚owieka. Bez wÄ…tpienia jakaÅ› część jego pesymizmu jest wynikiem trudnego, można wrÄ™cz powiedzieć neurotycznego charakteru, jednak trzeba pamiÄ™tać, że Schopenhauer jest dobrym obserwatorem otaczajÄ…cego go Å›wiata. InteresujÄ…cy jest wniosek Schopenhauera, w którym przekonuje, że lepiej byÅ‚oby  jakby Å›wiat w ogóle nie istniaÅ‚. W trakcie lektury dowiemy siÄ™ wiÄ™cej o samej intencji filozofa. Przekonamy siÄ™, że sÅ‚owa te skierowane sÄ… do wszystkiego na poziomie Å›wiata empirycznego i bez niego nie bylibyÅ›my w stanie nawet ich wypowiedzieć. CzÅ‚owiek i wszelkie żywe stworzenia skazani sÄ… na konieczność zaspakajania wÅ‚asnych potrzeb, narażeni tym samym na staÅ‚e cierpienie jakie niesie życie. Nie tylko dlatego myÅ›l Schopenhauera zasÅ‚uguje na uwagÄ™ po dziÅ› dzieÅ„. Schopenhauer jako pierwszy zwraca uwagÄ™ na czynnik sfery popÄ™dowej i na dÅ‚ugo przed samym Freudem dokonuje zwrotu w zachodniej myÅ›li zorientowanej wokół Å›wiadomoÅ›ci. Wskazuje także, że poznanie czÅ‚owieka jako element cielesnoÅ›ci jest na usÅ‚ugach woli, czyli jest przyrównane do czegoÅ› na ksztaÅ‚t instynktu samozachowawczego, a w tym najogólniejszym sensie - jak  zaznacza - czÅ‚owiek dysponuje jedynie quasi-poznaniem. Streszczenie: Pierwszy rozdziaÅ‚ Uwarunkowania badawcze budowany jest wokół ontologiczno-epistemologicznej konstrukcji filozofii, gdzie przedstawiÄ™ pojÄ™cie woli uprzedmiotowionej i scharakteryzujÄ™ na czym polega idealizm transcendentalny. W rozdziale drugim Wola versus przedstawienie wskażę na metafizykÄ™ woli i zasady jej uprzedmiotowienia. JednoczeÅ›nie zwrócÄ™ uwagÄ™ na problematykÄ™ zwiÄ…zanÄ… z SchopenhauerowskÄ… koncepcjÄ… geniusza, Å›wiadomoÅ›ciÄ…,  poznaniem i  intuicjÄ… oraz z samym spoÅ‚eczeÅ„stwem. W trzecim rozdziale Metafizyczna podstawa etyki, podsumowujÄ…cym pracÄ™ filozofa, skoncentrujÄ™ siÄ™ wokół tematyki etycznej, charakteryzujÄ…c miÄ™dzy innymi problem wolnoÅ›ci i odpowiedzialnoÅ›ci, z uwzglÄ™dnieniem czynników ksztaÅ‚tujÄ…cych charakter czÅ‚owieka. W tym miejscu przedstawiÄ™ na czym tak naprawdÄ™ polega pesymizm filozofa, przybliżajÄ…c czytelnikowi problematykÄ™ zÅ‚a, cierpienia oraz współczucia. JednoczeÅ›nie zwrócÄ™ uwagÄ™ na mistykÄ™ wschodniÄ… i stosunek A. Schopenhauera do szeroko rozumianej religii.   SPIS TREÅšCI WstÄ™p  5RozdziaÅ‚ IUwarunkowania badawcze  9Biografia intelektualna Artura Schopenhauera 9Stanowisko idealistyczne  14Teoria poznania  22RozdziaÅ‚ IIWola versus przedstawienie  34Wola uprzedmiotowiona  34Postawa estetyczna 42PorzÄ…dek spoÅ‚eczny  49RozdziaÅ‚ IIIMetafizyczna podstaw etyki  61Problem wolnoÅ›ci  61Zasada współczucia  74Negacja woli życia  78ZakoÅ„czenie 87Bibliografia 94 Â